شش کلاه تفکر یا سر خودتان کلاه بگذارید! (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله در مورد شش کلاه تفکر توضیح دادیم، در قسمت دوم می خواهیم، برای درک بهتر تکنیک شش کلاه تفکر ، کلاه ها را با ذکر یک مثال از یک جلسه کاری و نمونه ای از جملاتی که هر کلاه می تواند در چنین جلسه ای مطرح  کند، توصیف می کنیم. تصور کنید در یک شرکت تولیدی جلسه ای تشکیل شده است در مورد تصمیم گیری در خصوص انتخاب یک شرکت نرم افزاری برای خرید نرم افزار مدیریت تولید برای سازمان. این جلسه با حضور معاون تولید، مدیر خط تولید، مدیر فاوای شرکت و کارشناسان ایشان تشکیل شده است. فارغ از اینکه شرکت کنندگان در این جلسه را چه نقشهایی تشکیل می دهند می خواهیم ببینیم با گذاشتن هر کلاه بر سر هر یک از این افراد، ایشان چه صحبتهایی می تواند پیرامون این موضوع ارائه دهند.

کلاه سفید : شرکت مذکور رتبه دو شورای عالی انفورماتیک را دارد./ شرکت نوپایی است حدودا ۵ ساله است./عموما مشتریانش شرکت های قطعه سازی هستند./ تکنولوژی مورد استفاده آنها دات نت است./ نرم افزارشان ۸۰ درصد نیازمندیهای ما را پوشش می دهد.

کلاه سیاه : خرید نرم افزار از بیرون، ریسک عدم پشتیبانی در سالهای آتی توسط شرکت مذکور را دارد. /این شرکت هنوز شرکت نوپایی است و احتمال منحل شدن آن و ماندن دست ما در پوست گردو وجود دارد. /۲۰ درصدی که از نیازمندیهای ما رو پوشش نمی دهد می تواند در آینده برایمان مشکل ساز باشد.

کلاه قرمز : من حس خوبی نسبت به مدیرعامل مجموعه ندارم، شبیه دلال هاست./ در جلسه دمو حس کردم دارند منو میپیچونند./ بچه های تولید شارپ و فعالی دارند که میشه روشون حساب کرد. / من به رویکرد خرید نرم افزار از بیرون خوشبینم.

کلاه زرد : خرید این نرم افزار از بیرون هزینه های تامین را کاهش چشمگیر می دهد. / ما میتوانیم سایر نرم افزارهای مورد نیازمان را هم از آنها تامین کنیم. / دانش فنی تولید نرم افزار را می توانیم از طریق این پروژه به تیم فاوای خودمان منتقل کنیم.

“اشتباه رایج در مورد استفاده از این تکنیک، این است که هر فرد در جلسه را با یک یا چند کلاه خاص معرفی کنید، مثلا آقای ایکس همیشه کلاه قرمز به سر دارد یا خانم ایگرگ کلاهش سبز است. نباید اینطور باشد. “

کلاه سبز : شاید ایجاد یک تیم ترکیبی از تیم تولید پیمانکار و تیم تولید ما می تواند یک نرم افزار تولیدی بومی شده که قابلیت پشتیبانی اش را خودمان خواهیم داشت به ما بدهد. /ماژول تولید ناب را هم از پیمانکار مطالبه کنیم چیزی که هیچ شرکتی ندارد! /برای رها شدن از موضوع پشتیبانی می تونیم نرم افزار را تحت کلاد به صورت سرویس از پیمانکار بخواهیم.

کلاه آبی : براساس تمام صحبتها و نظرات به نظر می رسد خرید از این شرکت به صلاح نباشد. /آقای آشتیانی از منظر منافعی که این کار برای شرکت دارد نیز به قضیه نگاه کنید (لطفا کلاه زرد هم بر سرتان بگذارید.) / لطفا نظر نهایی خود را جهت تصمیم گیری اعلام کنید.

نکته ۱: اشتباه رایج در مورد استفاده از تکنیک شش کلاه تفکر ، این است که هر فرد در جلسه را با یک یا چند کلاه خاص معرفی کنید، مثلا آقای ایکس همیشه کلاه قرمز به سر دارد یا خانم ایگرگ کلاهش سبز است. نباید اینطور باشد. همه شرکت کنندگان در جلسه باید همه کلاه ها را در طول یک جلسه به سر کنند. حتی از طریق کلاه آبی (نظارت بر روند اجرای صحیح برگزاری جلسه) باید تلاش شود که زمان مناسبی به هر کلاه برای هر فرد در نظر گرفته شود.

نکته ۲ : برای تسهیل اظهار نظر شرکت کنندگان در جلسه بد نیست که آنها بگویند که با کدام کلاه می خواهند صحبت کنند به این شکل مسئولیت حرفی که میخواهند بزنند را بر گردن کلاه انداخته و به این شکل راحت تر می توانند حرفهایی که در حالت عادی به دلیل ملاحظه کاری از گفتنش امتناع می کنند را بر زبان بیاورند. (این موضوع به خصوص در جلسات رسمی تر که اصولا همه ترجیح می دهند بیشتر از دو کلاه سیاه و سفید استفاده کنند کاربرد دارد.)

شش کلاه تفکر

شش کلاه تفکر در یک نگاه!

 

نویسنده : امیر یزدانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

3 پاسخ‌ها

  1. کراری گفت:

    سلام آقای مهندس یزدانی
    از مثال متناسب شده ای که در خصوص قضیه شش کلاه بیان کردید بسیار استفاده کردم.
    گرچه معتقدم که اکثرا این خود افراد هستند که تصمیم میگیرند با چه کلاهی به قضایا نگاه کنند و نمی توان کلاه های دیگر را در جلسه بر سرشان گذاشت مگر اینکه با توجه به نوع و قدرت شخصیت، متد شان بصورت آگاهانه چند کلاهی باشد.
    متشکرم

    • امیر یزدانی گفت:

      سلام خانم کراری
      ممنون از کامنتتون. فرمایشتون صحیحه ولی یکی از کارهای سختی که یک تحلیل گر کسب وکار باید انجام بده سوق دادن افراد به سمت استفاده از بقیه کلاه هاست. هر چند کار دشواریه

  2. s.s گفت:

    سلام
    ممنون از مثال ملموسی که زدین و من کاملا متوجه تفکر شش کلاه شدم

پاسخ دادن به امیر یزدانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *