قابلیتهای تحلیل گر کسب و کار یا آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری!

قابلیت های تحلیل گر کسب و کار خوب چیست؟ اگر شما یک تحلیل گر کسب و کار هستید آیا می دانید چه قابلیتهایی را باید در خود توسعه دهید؟

تحلیل گر کسب و کار یک نقش با قابلیتها و شایستگی های متنوع و گسترده است. در این نقش، فرد باید بتواند مشکلات یک سازمان را بفهمد، برای این کار با انسانهای زیادی تعامل کند، راه حلهای متنوعی بیابد، راه حل صحیح را انتخاب کند، دیگران را برای انجام راه حل مجاب کند، طرحی ارائه دهد تا راه حل با موفقیت پیاده شود و در مسیر پیاده سازی راه حل، راهبر و هدایت گر باشد. تقریبا کاری که مصلحان اجتماعی انجام می دهند، رهبران انقلاب ها، ناجیان کره زمین از دست موجودات فضایی! نام این ابر انسان تحلیلگر کسب و کار است. (رجوع کنید به مقاله تحلیل گر کسب و کار کیست؟ ) من نام این نقش را “تک” می گذارم که هم مخفف کلمه تحلیل گر کسب و کار است و هم این نقش واقعا در سازمان تک است!.  پس در نوشته های دیگر هر جا با کلمه تک برخورد کردید، منظورمان همان تحلیل گر کسب و کار است.

اما آقا یا خانم تک، باید چه شایستگی ها و قابلیتهایی داشته باشد تا به خوبی بتواند از عهده ماموریتش در سازمان برآید. موسسه IIBA مدلی برای قابلیت های تحلیل گر کسب و کار تعریف کرده است. این شایستگی ها یا قابلیت ها در شش دسته تقسیم می شوند :

  • تفکر تحلیلی و حل مسئله :

    به زبان خودمانی یک تحلیل گر پیش از هر چیز، باید توان تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشد. باید با انواع تکنیکها از محیط (پدیده ها و روابط بین آنها) درک درستی به دست آورده و مبتنی بر این اطلاعات، تصمیمات صحیحی برای حل مسائل اتخاذ کند. این توانمندی در ۷ حوزه تقسیم بندی شده است :

    1. تفکر خلاق
    2. قدرت تصمیم گیری
    3. یادگیری
    4. حل مسئله
    5. تفکر سیستمی
    6. تفکر مفهومی
    7. تفکر بصری
  • ویژگی های رفتاری :

    بخش مهمی از زمان یک تحلیل گر کسب و کار به تعاملات با سایر انسانها تخصیص دارد. وجود یک شخصیت قابل قبول، با ویژگی های رفتاری مناسب برای برقراری ارتباط موثر در مراحل مختلف تحلیل، از ضروریات یک تحلیل گر کسب و کار است. این قابلیت در قالب پنج ویژگی رفتاری آورده شده است :

    1. اخلاق حرفه ای
    2. مسئولیت پذیری
    3. قابلیت اعتماد
    4. مدیریت نظم و زمان
    5. انطباق پذیر
  • دانش کسب و کار :

    تحلیل گر کسب و کار قرار است در پایان فرایند تحلیل نسخه ای بپیچد برای مسئله ای که به آن ارجاع داده اند. برای این موضوع ضروری است که تحلیل گر دانش کافی در حوزه مسئله داشته باشد. این دانش در قالب ۵ دسته، تقسیم بندی می شود :

    1. فراست کسب و کار
    2. دانش صنعت
    3. دانش سازمان
    4. دانش راهکارها
    5. دانش متدولوژی انجام کار

قابلیت های تحلیل گر کسب و کار

شش وجهی قابلیت های تحلیل گر کسب و کار

 

  • مهارتهای تعامل با افراد :

    مهارتهای تعاملی همانطور که از نامش پیداست از جنس مهارت است و باید کسب شده و مدام توسعه داده شود. برای ایجاد یک ارتباط موثر با ذینفعان مسئله علاوه بر ویژگی های رفتاری که به آن اشاره شد، لازم است تا تحلیل گر کسب و کار انواع مهارتهای تعاملاتی که یک فرد در زمان تعامل با سایرین می تواند بکارگیرد را داشته باشد. این مهارتها به چهار دسته زیر تقسیم می شود:

    1. مهارت ارتباط کلامی
    2. مهارت ارتباط غیر کلامی (زبان بدن)
    3. مهارت در نوشتن
    4. مهارت شنیدن موثر
  • مهارتهای ارتباطی :

    مهارتهای ارتباطی (Communication)، از جنس مهارتهای نرم بوده و هر فردی که می خواهد به صورت جمعی و در کنار دیگران کاری را از پیش ببرد لازم است تا این مهارتها را کسب و کند.و چه کسی بیشتر از یک تحلیل گر کسب و کار نیاز به تعامل و کار با دیگران دارد. لذا این دسته از قابلیتها یکی از مهمترین بخشهای مهارتی است که توسط تحلیل گر بایستی در سطح بالا کسب شود. این مهارتها در پنج دسته تقسیم می شوند:

    1. مهارت تسهیل گری در انجام کارها
    2. مهارت رهبری کارها
    3. کار تیمی
    4. مهارت مذاکره
    5. مهارت آموزش دادن
  • مهارت بکارگیری ابزار و فناوری :

    تحلیل گر کسب و کار باید مجهز به انواع ابزارها و تکنیک ها باشد. ابزارهای برای مدیریت مستندات پیرامون پروژه تحلیل، برای تعاملات گسترده ای که با ذینفعان مسئله دارد و برای تسهیل در اجرای بخشهای مختلف فرایند تحلیل کسب و کار. این ابزارها به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

    1. تسلط به ابزارهای اداری-عمومی
    2. تسلط به ابزارهای تحلیل کسب و کار
    3. تسلط به ابزارهای ارتباطی

با یک نگاه گذرا به این لیست ۲۹ تایی، به این نتیجه می رسیم که یک تحلیل گر کسب و کار خوب بودن، اصلا کار راحتی نیست. (بی دلیل نیست که ما به این نقش، “تک” می گوییم.) انواع و اقسام مهارتها و توانمندیهای منطقی، فنی، روانی، احساسی باید در یک فرد جمع شود تا ماحصل آن یک تحلیل گر کسب و کار خوب شود. من این قابلیتها ها را در قالب یک نمای شش وجهی برایتان ترسیم کرده ام.

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *