تکنیکی برای تحول سازمانی : کمپین تغییراتی

این واژه را زیاد شنیده اید، کمپین تبلیغاتی

کمپین در لغت به معنی لشکر کشی و انجام یک رشته عملیات جنگی است. اما این مفهوم نیز مانند بسیاری مفاهیم دیگر جنگی وارد حوزه مدیریتی شده است به خصوص در حوزه بازاریابی و فروش. در بازاریابی برگزاری کمپین های تبلیغاتی یکی از روشهای اصلی و موثر در تبلیغات است. در کمپین های تبلیغاتی سلسله فعالیتهایی با یک هدف واحد که همان آشنا کردن و نزدیک کردن مخاطبان با یک کالا، شرکت یا برند است، انجام می شود. کمپین تبلیغاتی شبیه به یک پروژه است. از مجموعه ای از فعالیتها تشکیل شده، یک هدف مشخص دارد، منابعی برای انجام فعالیتها تخصیص داده شده دارد و باید در یک بازه زمانی مشخص انجام شود.

کمپین های تبلیغاتی قرار است یک کار مهم انجام دهند، تغییر ذهنیت افراد به نفع یک کالا یا برند یا حتی یک ایده یا سیاست. یکی از مشکلات اصلی در اجرای پروژه های تحول سازمانی عدم توجه به ذهنیت افراد ذینفع و فرهنگ سازمان و کارکنان آن برای پذیرش تغییر است، حال به نظر می رسد مفهوم کمپین تبلیغاتی میتواند به عنوان یک ابزار در پروژه های بهبود و تحول سازمانی نقش آفرینی کند.

در این حالت من اسم کمپین تبلیغاتی را می گذارم کمپین تغییراتی (برهمان وزن). هدف از این کمپین آشنایی و درگیر کردن ذهن افراد با تغییراتی است که قرار است در سازمان اتفاق بیافتد. کمپین تغییرات می تواند مجموعه فعالیتهای متنوعی باشد از برگزاری دوره های آموزشی گرفته تا تغییر دکوراسیون و فضای فیزیکی و پوشش کارکنان، تا تهیه بولتن و خبرنامه، تا مشارکت افراد در کنفرانسها و سمینارهای مرتبط و مربیگری ذینفعان اصلی تغییر برای پذیرش و انطباق راحت تر تغییرات

اهداف، فعالیتهای کمپین، شکل اجرا و ارزیابی میزان موفقیت اجرای کمپین از مواردی است که باید در کمپین تغییرات به آن پرداخته شود. به یاد دارم در یکی از پروژه های استقرار نظام مدیریت دانش، یکی از مشاوران خوش ذوق برای آشنایی کارکنان شرکت مورد نظر با مفاهیم مدیریت دانش، یک کاریکاتوریست استخدام کرده بود. ایشان مسئول طراحی یک شخصیت کارتونی و ارائه یک مجموعه از داستانهای شخصیت مورد نظر با مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش بود. این داستانهای در قالب استند در بخشهای مختلف شرکت نصب شده بود. به هر حال مرز و محدودیتی برای انجام کارهای خلاقانه جهت درگیر شدن افراد با موضوع تغییر وجود ندارد.

پس از این به بعد هر گاه صحبت از انجام یک کار جدید و تحول سازمانی شد و برای آن یک پروژه تعریف کردید حتما بخشی از پروژه را به یک کمپین تغییرات اختصاص دهید. باور کنید این موضوع بسیار مهم تر  از جنبه سخت افزاری تغییر است.

 

زندگیتان سرشار از تحولات خوب باد 🙂

 

نویسنده : امیر یزدانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *