رمز موفقیت در باز طراحی فرایند های کسب و کار

بسیاری از اوقات، در جلسات کاری، تصمیمات خوبی برای بهبود فرایندهای کاری گرفته می شود. مسئول و زمانبندی برایش مشخص می شود، حتی کار به نتیجه می رسد، فرایند طراحی می شود، فرم ها ساخته می شوند، شاید در جلسه ای از تلاشهای صادقانه همه دست اندرکاران تشکر هم بشود و شیرینی ناقابلی هم در فیش حقوق ریخته شود اما …

سه سال می گذرد از این ماجرا، در جلسه دیگری با ترکیبی کمی متفاوت از گذشته، پیشنهادی مطرح می شود برای بهبود، همه استقبال می کنند و یک نفر از قدیمی ها می گوید، این پیشنهاد را ما سه سال پیش مطرح کردیم و حتی اجرا شد اما ادامه  پیدا نکرد…

اما واقعا چرا جوان رعنای تغییرات، که با کلی هزینه و زحمت به مرحله اجرا می رسد گاهی دیری نمی پاید که می میرد در واقع سکته می کند و جوانمرگ می شود! واقعیت این است که اجرا با نهادینه سازی فرق دارد. قطعا عوامل مختلفی سبب این شکست می شوند اما من در این مقاله فقط  می خواهم به یک مورد اشاره کنم، و آن ایجاد مطالبه بالادستی است.

مادام که یک تغییر، خروجی اش روی میز مدیریت نمودی نداشته باشد، محکوم به فراموشی است. لایه کارشناسی با تمام دانش و فراستش یارای ایجاد ساختار جدید را ندارد. افراد برای مدتی طبق فرایند کاری جدید کار می کنند اما تغییرات در مسیر سنگلاخ روزمرگی و اولویت های امور لحظه ای جا می مانند.

باید تغییر نمودی در گزارشاتی داشته باشد که مدیر می خواهد از زیرمجموعه دریافت کند. باید برای فرایندهای جدید، گزارش عملکرد طراحی شود، گزارشی که برای مدیر جذاب باشد. شاید جذاب ترین گزارش برای یک مدیر، گزارشی است که او می تواند در جلسات سطوح بالاتر از اطلاعات آن به نفع خود استفاده نماید.

پس حتما در تغییراتی که در فرایندهای کاری می دهید، این نکته به ظاهر ساده را فراموش نکنید که این تغییرات باید منتج به ایجاد گزارشاتی جذاب برای لایه مدیریتی شود. در این حالت می توانید روی حمایت و اصرار مدیریت برای بقای تغییر حساب کنید. بعد از مدتی که تغییر از طفولیت عبور کند و تبدیل به یک نورم و عادت سازمانی شود این حمایت ها می تواند کمتر باشد. اما همیشه احتمالا برگشت به روز اول وجود دارد.

از تغییراتتان مراقبت کنید

نویسنده : امیر یزدانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *