تحلیل گر کسب و کار به کدام تیپ شخصیتی نزدیک تر است؟

آیا همه می توانند یک تحلیل گر کسب و کار شوند؟ آیا تحلیل گران کسب و کار تیپ شخصیتی واحدی دارند؟ تحلیل گر کسب و کار مادرزاد داریم؟ آیا آزمونی هست که به ما بگوید می توانید تحلیل گر کسب و کار شوید یا نه؟

 تست های تیپ شناسی و شخصیت شناسی متنوعی در جهان وجود دارد که هر کدام به یک جنبه از شخصیت انسان پرداخته و تلاش می کنند انسانها را در دسته بندی های مشخصی قرار دهند. هر چند به ادعای همه این آزمونها، هیچ دو نفری دقیقا مشابه هم نیستند و شاید در عالم واقعی، دسته بندی کردن انسانها در چند دسته محدود کار صحیحی نباشد، اما این کار با ساده کردن شخصیت پیچیده انسان تلاش می کند تا درک دقیق تر از هر فرد پیدا کنیم. در واقع این تیپ شناسی ها نوعی مدلسازی در حوزه روانشناسی هستند و مانند همه مدلها خالی از اشکال نیستند اما می توانند مفید باشند. (رجوع کنید به مقاله همه مدلها غلط اند!)

تیپ شخصیتی تحلیل گر کسب و کار

یکی از معروفترین این آزمونها، تست مایرز برگ است که به MBTI معروف شده است. این تست انسانها را به ۱۶ تیپ شخصیتی تقسیم بندی می کند. همانطور که قبلا گفته شد در این که این آزمونها توصیف کامل و صد درصدی از انسانها ارائه نمی دهند شکی نیست اما این تست یک ابزار خوب برای خودشناسی است. حداقل می تواند یک شروع خوب باشد. این تست از چهار جنبه شخصیت افراد را بررسی می کند و از ترکیب این چهارجنبه به ویژگی های شخصیتی وی می رسد.

  • برونگرایی یا درونگرایی (Introvert – Extrovert) : از دنیای بیرون و تعامل با دیگران انرژی می گیرد یا از خلوت کردن با خود؟
  • حسی یا شمی (Sensing – Intuition) : علاقه مند به جمع آوری اطلاعات براساس حواس پنج گانه هستید یا اهل شهود و استخراج الگوها از اطلاعات اولیه؟
  • فکری یا احساسی (Thinking – Feeling) : در تصمیمی گیری ها تمایل به تصمیمات منطقی و فکری دارید یا براساس شرایط و احساساتش نسبت به افراد تصمیم گیری می کنید؟
  • ملاحظه کننده یا داوری کننده (Judging – Perceiving) : آیا ترجیح میدهید در شرایط سازمان یافته و قطعی فعالیت کنید و یا از گزینه ها و اطلاعات جدید و فضاهای مبهم استقبال می کند.

براین اساس شانزده تیپ شخصیتی ایجاد می شود که از ترکیب هر یک از جنبه های چهارگانه اشاره شده به دست می آید. (برای اطاعات بیشتر می توانید به سایتهای متعددی که در مورد MBTI هستند مراجعه کنید.)

اما اینکه آیا فقط یک یا چند نوع از تیپ های ۱۶ گانه شخصیتی در MBTI می توانند تحلیل گر کسب و کار باشند، سوال دشواری است. اما MBTI یک مفهوم دیگر را نیز مطرح می کند که تا حدی می تواند محدوده تیپ های شخصیتی که استعداد ذاتی بیشتری برای تحلیلگری کسب و کار دارند را  به ما نشان دهد و آن مشرب ها  (Temperaments) هستند. این آزمون ۴ مشرب اصلی را بیان می کند.

  • مراقبان (ST)
  • هنرمندان (SF)
  • دیپلماتها (NF)
  • تحلیل گران (NT)

براساس این چهار مشرب، مشرب تحلیل گران نزدیکترین مشرب به ویژگی های یک تحلیل گر کسب و کار است. این مشرب علاقه وافری به حل مسائل دارد، نظریه پرداز است و می تواند ایده های زیادی در خصوص کار ارائه دهد و خوب آنها را ارائه کند. ویژگی هایی که از مهمترین خصیصه های یک تحلیل گر کسب و کار می باشد (رجوع کنید به “آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری”. در این مشرب چهار تیپ شخصیتی وجود دارد : INTJ-INTP-ENTJ-ENTP

از طرفی یک تحلیل گر کسب و کار به تعامل بالایی با ذینفعان مسئله نیاز دارد و شاید افرادی که برونگرتر باشند بتوانند موفق تر ظاهر شوند. هر چند افراد دورنگرا هم می توانند با کسب مهارتهای تعاملاتی لازم از عهده این مهم برآیند.

در پایان باید گفت هر چند هر فردی در یک زمینه استعدادهای ذاتی بیشتری به سبب ماهیت تیپ شخصیتیش دارا می باشد اما این به معنی رد شدن بقیه تیپ های شخصیتی برای کسب صلاحیتهای لازم در یک پیشه و یک نقش نیست. در این بین تنها برخی مستعد تر هستند. همین!

 

نویسنده : امیر یزدانی

شما ممکن است این را هم بپسندید

2 پاسخ‌ها

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب
    و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  2. sorenstore.com گفت:

    سلام.وبسایت جالبی دارید.خیلی خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *